Úlohou výrobcov autobusov je vždy ponúknuť čo najviac miesta na čo najmenšom pôdoryse. Samozrejme to má svoje hranice a tak, aby mala hromadná preprava nejaký ekonomický význam, musí autobus previezť dosť ľudí. Čo nie je problém na medzimestských trasách, či vo veľkých mestách. Veľmi špecifickým prostredím sú však horské regióny plné serpentín a prudkých stúpaní, či klesaní. Tomuto prostrediu musia byť prispôsobené nielen vonkajšie rozmery, ale aj technika, inak tu autobus neuspeje. MAN postavil autobus šitý priamo na mieru horskému prostrediu. A nejde len o rozmery, ale aj o samotný pohon.

Majster serpentín

MAN poslal svoj „horský špeciál“ s celým názvom MAN Lionˈs City 10E do Dolomitov, kde ho v horskom náročnom prostredí podrobil tvrdému testovaniu. Nešlo pritom len o testovanie jeho manévrovacích schopností v úzkych serpentínach, ale aj o pohon. Ten totiž tvorí centrálne umiestnený trakčný elektromotor s max. výkonom 240 kW a krútiacim momentom 2100 Nm. Čo je zaujímavé, li-ion batérie montuje MAN na strechu a môžu tam byť 4 bloky batérií, alebo aj 5 (v prípade potreby vyššieho dojazdu). V tom prípade majú kapacitu 400 kWh a udávaný dojazd 300 km. „Výborné nastavenie podvozka, presné riadenie a skrátený rázvor prinášajú na cestách tohto typu veľké výhody. Autobus je veľmi dobre ovládateľný a tri tony batérií v zákrutách takmer nepostrehnete,“ vysvetľuje Heinrich Degenhart, expert na jazdu s autobusom z MAN ProfiDrive.

Autobus má celkovú dĺžku 10,5 m a rázvor 4,4 m. Lenže predné kolesá dokáže vytočiť až pod uhlom 56°.

Počas troch testovacích dní e-bus absolvoval celkovo 531 kilometrov po cestách s množstvom serpentín, pričom najnižší bod prejdenej trasy je v nadmorskej výške 523 metrov (Klausen) a najvyššie miesto leží 2168 m nad morom (priesmyk Valparola). Pozoruhodné je, že pri vyhodnocovaní výsledkov tejto jazdy vo vysokohorskom prostredí nevidno takmer žiaden rozdiel v spotrebe energie v porovnaní s klasickou trasou verejnej dopravy na rovine. Na konci testu mal elektrický midibus priemernú spotrebu 0,77 kW/km. „Vynikajúca hodnota a kombinácia kompaktnosti s výkonom ma úplne presvedčili. Náš MAN Lion's City 10 E je dokonalým riešením pre úzke náročné cesty a zároveň poskytuje cestujúcim pohodlie,“ hovorí Stephan Rudnitzky, manažér zodpovedný za uvedenie modelu MAN Lion's City 10 E na trh.

Horský MAN Lionˈs City 10E odvezie 80 cestujúcich, z toho 33 sediacich.

Fakty a čísla z trojdňového testovania e-busu v Dolomitoch:

Celková dĺžka trasy: 531 km
Celková výška prekonaná v stúpaní: 10 642 m
Celková výška prekonaná v klesaní: 10 483 m
Celková spotreba energie: 410,7 kWh
Priemerná spotreba energie: 0,773 kWh/km
Celková priemerná rýchlosť: 26,7 km/h
Celková úroveň rekuperácie: vyše 50 % (okolo 50,4 %)

zdroj: MAN