Povrchové bane, lomy, pieskovne, staveniská, lesy, skrátka miesta, kde o rovný kus asfaltu takmer nezavadíte. Tak presne na tieto lokality mieri nové Iveco T-Way, ktoré v ponuke talianskej značky nahradzuje známy model Trakker. Písmeno T v jeho mene môžete brať ako odkaz na predchodcu, výrobca však medzi riadkami oficiálnej tlačovej správy naznačuje, že ide o skratku anglického výrazu Tough alebo Toughest, teda v preklade tvrdý, drsný, najtvrdší.

Rozdiel 2,3 mm zaváži

Ak ste si práve poprskali obrazovku kávou či čajom ďalším dobrým PR vtipom, radi by sme podotkli, že výsmech nie je v tomto prípade tak úplne na mieste. Kým bežné nákladné Iveco disponuje rámom vyrobeným z oceľových profilov s hrúbkou 7,7 mm, novinka T-Way má základy z vysokopevnostnej ocele s hrúbkou 10 milimetrov. To môže byť pre niekoho zanedbateľný rozdiel, v skutočnosti sú však nové nosníky schopné odolávať ohybu 177 000 Nm a podľa firmy predstavuje táto hodnota špičku v segmente.

Iveco T-Way

Pokiaľ ide o pohonné jednotky nového talianskeho nákladného automobilu, zákazníci budú mať na výber medzi motorom Cursor 9 s objemom 8,7 litra alebo Cursor 13, ktorý má objem 12,9 litra. Oba preplňované radové šesťvalce so štvorventilovou technikou plnia emisnú normu EU6 a v predaji budú hneď v niekoľkých výkonových variantoch. 

„Deviatka“ má 340 alebo 360 koní, respektíve 1400 a 1650 newtonmetrov. Väčší agregát bude dostupný dokonca v troch verziách: 410 k/2100 Nm, 450 k/2200 Nm a vrcholom bude motor s maximálnym výkonom 510 koní pri 1560 až 1900 ot./min. a najvyšším krútiacim momentom 2300 newtonmetrov dostupným v rozmedzí od 900 do 1560 otáčok za minútu.

Iveco T-Way

Pohonné jednotky budú spojené s automatickými prevodovkami Hi-Tronix s dvanástimi alebo šestnástimi stupňami a novými funkciami do terénu. S rozjazdami do kopca pomôže Hill Holder, na klzkom povrchu sa vodič bude môcť oprieť o systém Rocking Mode, a ak bude vodič potrebovať manévrovať skutočne nízkymi rýchlosťami, pomôže mu plazivý režim Creep Mode.

Aj keď je T-Way zameraním off-road, neznamená to, že sa na bežných cestách stratí. Práve pri rýchlejších presunoch po asfaltkách obsluha využije systém s názvom Hi-Cruise, ktorý obsahuje prediktívne radenie prevodových stupňov v spojení s podobne vopred predvídajúcim tempomatom a voľnobežkou eco-roll využívajúcou plachtenie.

Iveco T-Way

Pokiaľ ide o klasický manuál, tlačová správa je celkom skúpa, v zákulisí sa ale hovorí, že by tento typ prevodovky mal byť stále dostupný. Konkrétne informácie nám však momentálne chýbajú, poďme preto radšej k podvozku. Nové Iveco bude dostupné ako ťahač i samostatný podvozok pre nadstavby v konfiguráciách 4x4, 6x4, 6x6, naopak samostatné šasi bude v predaji ako 8x4 a 8x8. Pripočítajte k tomu tri rázvory s dĺžkou 4,0, 4,2 a 4,5 metra a máte celkom pestrú zostavu rôznych modifikácii.

Z 6x4 na 6x6 len vďaka hydropohonu

K tomu je nutné pripočítať nový variant 6x4 Hi-Traction, ktorý má za normálnych okolností poháňané len zadné nápravy, v prípade preklzu kolies však elektronika do rýchlosti 25 km/h automaticky zopne hydrostatický pohon prednej nápravy. Iveco tvrdí, že pripojiteľný predný pohon šetrí hmotnosť a zvyšuje prevádzkovú efektivitu, na druhej strane je tento systém o niečo komplikovanejší a pri servise bude vyžadovať vyššiu pozornosť.

Iveco T-Way

Keď už hovoríme o znižovaní váhy, určite by sme nemali zabudnúť na úplne novú tandemovú zadnú nápravu (štandardne s redukciami v nábojoch kolies) odliatu ako jeden kus, ktorá je podľa výrobcu až o 325 kg ľahšia v porovnaní s nápravou vo výbehovom modeli Trakker. Vďaka nej okrem iného narástla svetlá výška a tým pádom aj nájazdový a prechodový uhol, Iveco každopádne nespomína, o koľko milimetrov, respektíve stupňov.

Taliani tiež pripomínajú, že T-Way má v porovnaní s ekvivalentnými verziami Trakkeru nižšiu pohotovostnú hmotnosť a zároveň vyššie zaťaženie, presné čísla však zatiaľ nezverejnili. Čím sa naopak pochválili, sú nové zadné kotúčové brzdy, sú ale dostupné len pre modely, ktoré nemajú pohon všetkých náprav.

Iveco T-Way

Drsné Iveco bude k dispozícii buď s krátkou kabínou označovanou ako AD alebo predĺženou AT, pričom tá druhá bude kombinovaná do štandardnou alebo vysokou strechou. T-Way tiež dostal novú generáciu pomocného pohonu PTO s krútiacim momentom 2300 Nm, nechýba paket asistenčných systémov ADAS známy z ťahačov S-Way a v štandarde máte tiež telematickú jednotku Connectivity Box. Tá umožňuje vzdialené sledovanie výkonov vozidla, jeho komplexnú diagnostiku, a tým pádom i predvídanie niektorých porúch.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 27 obrázkov

zdroj: Iveco