Kvarteto na baterky

Ak sa len trochu orientujete vo svete automobilových značiek, pravdepodobne nemusíme zvlášť zdôrazňovať, že Peugeot, Citroën a od roku 2017 aj Opel (spoločne s anglickým Vauxhallom) patria pod krídla francúzskeho koncernu Groupe PSA. A pretože jedným z najdôležitejších aspektov automobilových fúzií, joint venture či pohlcovania firiem firmami je úspora nákladov na vývoj i výrobu, máme tu vzápätí odpoveď na nevyslovenú otázku, ako je možné, že si jednu sadu zlatých vavrínov privlastnili hneď tri vozidlá. Vlastne s Vauxhallom Vivaro-e v skutočnosti štyri.

Peugeot e-Expert

Prečo v tejto súťaži zabodovali dodávky s elektrickým pohonom a nechali za sebou klasické úžitkové modely so spaľovacími motormi (tretiu priečku obsadil Mercedes Vito), asi nie je ťažké uhádnuť. Z elektromobility sa stala politická téma a namiesto voľnej hospodárskej súťaže medzi výrobcami tu máme trh deformovaný extrémnymi pokutami za emisie oxidu uhličitého, ktoré nútia automobilky produkovať to, čo chcú predovšetkým bruselskí úradníci a nie zákazníci. A je zjavné, že porota IVOTY na tento trend reaguje. Aby ste si ale nemysleli, že sme zaujatí a máme na tento druh pohonu jednostranný negatívny pohľad, radi by sme dodali, že v istom zmysle výsledky voľby medzinárodnej dodávky roka chápeme.

Vďaka kapacite batérií 50 alebo 75 kWh majú e-Expert a spol. akčný rádius 230 alebo 330 kilometrov podľa prísnejšej normy WLTP.

Na rozdiel od niektorých konkurenčných elektrických dodávok, ktoré bojujú s pomerne malou kapacitou akumulátorov (a tým pádom ponúkajú aj veľmi krátky dojazd odsudzujúci dané autá len to úlohy mestských rozvozových služieb), sú produkty PSA trochu iné. Ich batérie môžu mať kapacitu 50 alebo 75 kWh, čo je ekvivalent približne 14,6, respektíve 21,9 litra nafty. To je v porovnaní s bežnou dodávkou so vznetovým motorom stále veľmi málo, na druhej strane je to ale výrazne viac, než môže ponúknuť napríklad Volkswagen e-Crafter. A vďaka tomu majú e-Expert a spol. akčný rádius 230 alebo 330 kilometrov podľa prísnejšej a reálnejšie nastavenej normy WLTP.

Peugeot e-Expert

Tento dojazd samozrejme nebude ani zďaleka stačiť na dennú normu všetkých dnes slúžiacich dodávok, ale je nutné uznať, že tým významne stúpla využiteľnosť víťazného kvarteta v bežnej premávke. A aby prípadní majitelia nič nestrácali ani na úžitkových vlastnostiach nových elektrických dodávok, ich konštruktéri dokázali z väčšej časti zachovať pôvodné technické parametre. Dodávky sú tak k dispozícii s tromi dĺžkami karosérie (Compact 4,6 m, Standard 4,95 m a Long 5,3 m), objemom nákladového priestoru až do 6,6 m3, zaťažením do 1275 kg a môžu ťahať príves s hmotnosťou 1000 kg.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov