Hovoríme samozrejme o Škode 706 R, ktorá vznikla prepracovaním pôvodného modelu 706. Jej označenie ukrývalo základné technické parametre – sedmička odkazovala na užitočnú hmotnosť 7 ton (respektíve 70 na ekvivalentných sedemdesiat metrických centov), šestka na počet valcov radovej naftovej pohonnej jednotky a písmeno R znamenalo Rekonštruovaná, keďže auto prešlo v mladoboleslavskej automobilke pod vedením geniálneho konštruktéra Oldřicha Meduny modernizáciou priamo pod nosom nacistov.

Išlo o klasický nákladný automobil s rebrinovým rámom, robustným a spoľahlivým atmosférickým motorom s objemom 11 871 centimetrov kubických a päťstupňovou manuálnou prevodovkou s priamym radením, ktorá prenášala silu na kolesá zadnej tuhej nápravy.

Škoda 706 R

Vznetový agregát mal vŕtanie 125 mm, zdvih 160 mm a pracoval s nepriamym vstrekovaním do vírivej predkomôrky. Radová šestka produkovala maximálny výkon 135 koní pri 1700 otáčkach za minútu a bola schopná na dostatočne dlhej rovinke rozbehnúť „sedemtonu“ na 54 kilometrov za hodinu.

Verzia po facelifte

Z ktorého roku pochádza exemplár vytiahnutý zo stodoly v Dopiewe neďaleko Poznane, vám presne nepovieme, ale legendárny nákladiak sa vyrábal v rokoch 1945 až 1958 a tento kus je po modernizácii z roku 1955 (za predpokladu, že nejde o prestavbu), kedy dostal jednoduchšiu elegantnú mriežku s horizontálnymi lamelami.

Škoda 706 R

Aj keď bolo auto vyvinuté v Mladej Boleslavi, s výnimkou pár nekompletných kusov zmontovaných zo skladových zásob zachovaných po bombardovaní sa na tomto mieste už nikdy nevyrábalo. Produkcia sa príkazom zhora presťahovala do Avie v pražských Letňanoch a ešte neskôr skončilo svoju kariéru v Mnichovom Hradišti. Tu ho montovali v halách novej fabriky LIAZ, alias Libereckých automobilových závodov a v roku 1958 nahradili slávnym trambusom Škoda 706 RT.

Škoda 706 R si počas svojej kariéry vyslúžila prezývku Barča a k jej typickým detailom patrili okrem dlhej kapoty aj delené disky kolies Trilex a obrovský volant, ktorý mal tak veľký priemer, že jeho horná hrana zasahovala až do polovice predného okna.

Škoda 706 R

Z tohto pohľadu to vyzerá, že nový šťastný majiteľ urobil slušný nákup. Auto sa zdá byť na prvý pohľad v originálnom stave, a aj keď bude potrebovať celkovú rekonštrukciu, vyzerá byť kompletné. A kde sa na neho môžu tešiť. Ak sú naše informácie správne, nový majiteľ odviezol Škodu 706 R na podvalníku do Prahy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 17 obrázkov

foto: Bartosz Kołodziej