Nedávna Aféra Dieselgate so sebou stále nesie vážne ekonomické následky, z ktorých sa mnohé automobilové koncerny spamätávajú dodnes. Veľa káuz s protiemisnými systémami pritom zostalo verejnosti utajených a ich rozsah je podstatne širší, než by sa mohlo zdať. Rozhodne sa netýkali len koncernu Volkswagen, hoci ten bol pravdepodobne tým, ktorý všetko verejne odštartoval. Mnohí výrobcovia áut, či subdodávatelia komponentov do protiemisných systémov tak stále nemajú kľudný spánok, vyšetrovanie totiž prebieha a prináša so sebou nové skutočnosti. Dôkazom je aj americký výrobca motorov Cummins.

Viac ako miliarda dolárov

Ako uvádza agentúra Reuters, americké ministerstvo spravodlivosti sa so spoločnosťou Cummins dohodlo na pokute v rekordnej výške 1,675 mld. dolárov. Súvisí s podvádzaním pri meraní emisií a ako uvádzajú niektorí analytici, môže mať výrazne negatívny dopad na ďalší vývoj naftových motorov na severoamerickom kontinente. „Spoločnosť nenašla zo strany svojich zamestnancov žiadny dôkaz o podvádzaní na tejto úrovni a popiera akúkoľvek snahu o podvádzanie,“ bráni sa Cummins a odmieta obvinenia. Americké ministerstvo naopak tvrdí, že v rokoch 2013 – 2019 bolo až 630 000 naftových áut značky RAM vybavených motormi Cummins so softvérom manipulujúcim emisie počas homologizačných meraní. Ďalších 330 000 áut dostalo podobné „zariadenie“ v rokoch 2019 – 2023. Do ovzdušia sa tak vraj v súčte dostalo niekoľko tisíc ton prebytočných oxidov dusíka. „Až 960 000 vozidiel zvoláme do servisov, kde im zaktualizujeme softvér riadenia motora,“ uvádza Cummins. Vlastník vozidiel RAM vybavených týmito motormi, koncern Stellantis, odmietol pokutu komentovať. Ako ďalej uviedol Cummins, na riešenie problému predbežne vyčlenil 2,4 mld. dolárov.

zdroj: Reuters