Členské krajiny EÚ čaká nové hlasovanie týkajúce sa povolených hodnôt CO2 produkovaných spaľovacími motormi nákladných áut a autobusov. Podľa predbežných dohôd malo ísť o emisnú hranicu, ktorá by zásadným spôsobom znížila počet naftových kamiónov a autobusov na európskych cestách a zároveň prepravcov „motivovala“ k nákupu áut s alternatívnymi pohonmi v podobe ťažkých nákladných áut a autobusov na elektrický pohon. Pripravovanej legislatíve, koniec koncov, už svoju ponuku prispôsobujú aj samotní výrobcovia vyvíjajúci nové batériové elektromobily a autá s palivovými článkami. Teraz sa však zdá, že nové prísnejšie nariadenie nebude tak jednoduché odhlasovať.

Nemci chcú šancu pre syntetické palivá

V tejto chvíli nie je jasné, či sa pre zákon v Rade EÚ nájde väčšina. Nemecká liberálna strana FDP je totiž proti tomuto návrhu. Nemecká trojkoalícia má vnútorné pravidlá, podľa ktorých sa vláda zdrží hlasovania o každom zákone EÚ, ak koaliční partneri vrátane sociálnych demokratov, Zelených a liberálnej FDP nedokážu nájsť spoločnú pozíciu. Podľa zdroja je proti nemecké ministerstvo dopravy pod vedením FDP, kým ministerstvo životného prostredia, ktoré vedie ministerka zelených Steffi Lemke, dohodu podporuje. Argument FDP je rovnaký ako pri blokáde spaľovákov v osobných autách - chcú vyčleniť priestor pre spaľovacie motory na syntetické palivá.

Podľa dohody uzavretej v januári 2024 by sa priemerné emisie CO2 nových nákladných vozidiel mali do roku 2040 znížiť o približne 90 percent, pričom priebežné ciele by mali byť nižšie o 45 percent do roku 2030 a o 60 percent do roku 2035. V návrhu zákona sa emisie merajú len na výfukových plynoch, čo znamená, že výrobcovia by museli predávať prevažne elektrické alebo vodíkové nákladné vozidlá.

Podľa názoru FDP by to neumožnilo dostatočnú technologickú slobodu, keďže strana podporuje pokračovanie predaja vozidiel so spaľovacími motormi, ktoré podľa nej môžu jazdiť na syntetické palivá, tzv. e-palivá. „Ako viete, my v FDP sme za technologickú otvorenosť a chceme umožniť, aby sa alternatívne palivá, teda všetky tie, ktoré sa podľa smernice o obnoviteľných zdrojoch energie považujú za alternatívne palivá, mohli používať v ťažkej nákladnej doprave,“ povedal Jan-Christoph Oetjen, člen FDP v Európskom parlamente.

zdroj: Euractiv