Luxusné zájazdové autobusy určené na dlhé trasy vždy patrili k tomu najlepšiemu, čo svet autobusov ponúkal. Mohli mať rôznu podobu a ich úroveň okrem stupňa technického vývoja neraz určovala aj doba, či veľkosť a ekonomická sila krajiny, v ktorej jazdili. Bez ohľadu na všetko spomínané však boli centrom najväčšieho obdivu vždy luxusné dvojposchodové autobusy. Len málokto však mal možnosť nahliadnuť aj do ich vnútra.

Ako v Boeingu

Zážitok z interiéru dvojpodlažnej Setry začína už na prízemí. Návrhári sa tu údajne sústredili na to, aby tu mali pasažieri nový pocit z priestoru. Svoju úlohu pritom nezohrávajú len materiály a stvárnenie celého kokpitu, ale aj jeho ambientné osvetlenie reflektujúce aktuálnu intenzitu denného svetla. Konštruktéri zasa výrazne zapracovali na odhlučnení spodného poschodia tak, aby cestujúci vôbec nevnímali zvuk hnacieho motora.

Na hornom poschodí je vnútorná výška na státie 1685 mm, na prízemí je to 1828 mm.

Pre výstup na poschodie zvolili konštruktéri až dva priestranné schodištia, ktoré sú navyše dostatočne presvetlené nielen umelým, ale aj prirodzeným denným svetlom. Hore sa podľa Setry nachádza panoramatické podlažie s vyhliadkovou terasou a predným VIP radom sedadiel. A aby toho svetla nebolo málo, ako príplatkovú výbavu ponúka výrobca aj sklenenú strechu TopSky. V autobuse nechýba WC, kuchynka a skrine na odloženie vecí a batožiny.

Schodiská sú v trojnápravovej Setre rovno dva.

Premyslená aerodynamika

Aby zostávala vysoká Setra úsporná aj pri diaľničných presunoch, konštruktéri popracovali aj na jej špičkovej aerodynamike. Autobus s vonkajšími rozmermi 14 000 x 2550 x 4000 mm má súčiniteľ aerodynamického odporu s hodnotou 0,35. Dbalo sa najmä na detaily, takže špeciálne aerodynamicky tvarované sú aj stierače na hornom aj dolnom čelnom skle. O pohon sa stará 12,8 l naftový šesťvalec OM471 (Euro VI) naladený na 375 kW/510 k a 2500 Nm. Pri rýchlosti 95 km/h sa dokonca pneumatický podvozok Setry zníži o 20 mm, čím zlepší aerodynamiku. Osemstupňová prevodovka je zasa navrhnutá tak, aby rozbehnutý autobus udržal cestovné tempo aj v prudkých diaľničných stúpaniach. Pre úplnosť, v „podpalubí“ si dvojposchodová Setra verzie 480 l nafty a 40 l AdBlue.

Zaujíma vás, koľko priestoru potrebuje 14-metrová Setra na otočenie? Jej priemer otáčania je 23 140 mm.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

zdroj: Setra