Dopravné nehody

Najčastejším zdrojom smrteľných úrazov profesionálnych vodičov sú práve dopravné nehody. Eurostat uvádza, že v sektore dopravy a skladovania pripadá polovica až tri štvrtiny smrteľných pracovných úrazov práve na jazdu alebo pobyt vo vozidle. Pri čelných a bočných nárazoch hrozia polytraumy – ťažké poranenia hlavy, hrudníka či vnútorných orgánov. Smrť môže prísť aj pri relatívne nízkej rýchlosti. Najmä ak vodič nemá zapnutý bezpečnostný pás.

Dôležitým faktorom je únava. Podľa Európskeho dopravného bezpečnostného výboru stojí za približne 20 percentami všetkých kolízií ťažkých nákladných vozidiel. Až šesť z desiatich vodičov priznáva, že sa im už za volantom zatvárali oči, a približne siedmi zo sto už mali nehodu spôsobenú mikrospánkom.

Smrť hrozí aj mimo cesty

Pri nakladaní a vykladaní tovaru hrozí pád palety, uvoľneného zvitku ocele či prudké otvorenie dverí návesu. Zlé upevnenie nákladu môže mať tragické následky. V Rumunsku v roku 2019 zomrelo desať ľudí po zrážke minibusu s kamiónom, keď vodič zaspal a jeho náklad sa uvoľnil. V iných prípadoch sa stalo, že samotný vodič prišiel o život, keď ho pritlačilo bremeno pri manipulácii.

Smrteľné nebezpečenstvo prinášajú aj opravy a údržba. Výbuch pneumatiky môže spôsobiť okamžitú smrť, rovnako ako situácia, keď sa vodič pohybuje pod sklopenou kabínou bez riadneho zaistenia.

Pády a zakopnutia

Menej preberaným, no veľmi častým zdrojom úrazov sú pády. Vodiči denne vystupujú a nastupujú do kabíny vo výške, lezú na náves alebo plošinu pri kontrole tovaru. Stačí malé pošmyknutie na ľade alebo oleji a výsledkom môže byť vážne poranenie chrbtice či hlavy. Hoci väčšina týchto úrazov nie je smrteľná, zaznamenané sú aj fatálne prípady pádu z niekoľkých metrov.

Mnohí vodiči majú v zime ťažké srdce na kamionistov, ktorí pred jazdou neodstránia ľad z vrchnej časti návesu. Porušujú tým zákon a riskujú pokutu. Kusy ľadu, ktoré za jazdy padajú z návesu, zároveň ohrozujú ostatné autá na ceste. Odstrániť pred jazdou ľad z návesu však nie je vždy také ľahké ani bezpečné. Špeciálne kovové plošiny nie sú samozrejmosťou na každom odpočívadle. Ak sa rozhodnete na zľadovatený náves vyliezť, šmyknete sa a spadnete na betón, riskujete v lepšom prípade pobyt na PN, v tom horšom na invalidnom dôchodku.

Štatistiky neklamú. Práca vodiča patrí medzi najrizikovejšie profesie

V Európskej únii tvoria profesionálni vodiči významnú časť zo všetkých pracovných úrazov. Medzi nefatálnymi zraneniami prevládajú rany a vyvrtnutia (53 %), otras mozgu a vnútorné poranenia (19 %) a zlomeniny (11 %). Pri smrteľných prípadoch ide najčastejšie o stratu kontroly nad vozidlom, šmyk či únavu materiálu.

Ako znížiť riziko na minimum?

Ochrana zdravia vodičov začína pri disciplíne za volantom. Bezpečnostný pás je základ, rovnako ako dodržiavanie povinných prestávok. Únave možno predchádzať kvalitným spánkom a stravou.

Rovnako dôležitá je bezpečná manipulácia s nákladom – správne upevnenie, používanie manipulačnej techniky a ochranných pomôcok. Pri vystupovaní z kabíny by mal vodič vždy dodržiavať tzv. trojbodový kontakt (obe ruky a aspoň jedna noha) a neskákať dole z výšok, aby znížil riziko pádu. Pri údržbe či tankovaní vždy používajte rukavice, okuliare a správne náradie.

Profesionálni vodiči riskujú život každý deň

Práca profesionálneho vodiča je vnímaná ako neškodná a nenápadná, no v skutočnosti patrí medzi najnebezpečnejšie. Smrť hrozí nielen na cestách pri čelných nárazoch, ale aj na parkoviskách, v skladoch či pri zdanlivo rutinných úkonoch, ako je kontrola nákladu alebo oprava pneumatiky.

Preto by prevencia nemala zostať len na papieri v bezpečnostných príručkách. Ide o reálnu potrebu, ktorá môže rozhodnúť o tom, či sa vodič po dlhom dni na cestách vráti domov živý a zdravý.

STAL SA VÁM UŽ NIEKTORÝ Z PRACOVNÝCH ÚRAZOV?
  • Našťastie nie. ( 0% )

     

  • Nechcem uvádzať. ( 0% )

     

  • Dopravná nehoda. ( 0% )

     

  • Úraz pri nakládke. ( 100% )

     

  • Úraz počas údržby vozidla. ( 0% )

     

  • Pád/zakopnutie. ( 0% )

     

Odpovedal 1 človek  

POZNÁMKA: Titulný obrázok nie je reálna fotografia, ale počítačom vytvorená ilustrácia.