Úžitkové elektromobily to na trhu nemajú ľahké. Na to, aby presvedčili zákazníkov, im totiž nestačia len dobré technické parametre, ale aj cena a spôsob ich používania, ktoré sa nebudú príliš líšiť od spôsobu užívania konvenčných naftových verzií. V nákladnej doprave totiž viac, než kdekoľvek inde platí, že všetko musí byť mimoriadne efektívne. Teda doprava musí byť nielen lacná, ale aj rýchla a musí zvládnuť za požadovaný čas prepraviť požadované objemy. A to nie je najmä v segmente ťažkých úžitkových áut jednoduché. Situácia sa však zlepšuje. Nielen v oblasti technických schopností elektrických noviniek, ale aj v ich cenníkoch.

Na rovnakej linke

„Začiatok sériovej výroby našich elektrických nákladných vozidiel znamená to zlom v našej histórii. Budúcnosť spoločnosti MAN začína teraz, práve v tejto chvíli. Celý tím spoločnosti MAN je hrdý na to, že aktívne formuje prechod z naftového na elektrický pohon. Naše vysokoúčinné elektrické nákladné vozidlá urobia z lokálne bezemisnej nákladnej dopravy skutočnosť. Je to nesmierne dôležitý krok k dosiahnutiu nášho cieľa stať sa do roku 2050 CO2 neutrálnymi . Skutočnosť, že môžeme vyrábať elektrické nákladné vozidlá na tej istej výrobnej linke ako naše najmodernejšie naftové nákladné vozidlá, nám tiež poskytuje obrovskú flexibilitu a zvyšuje efektivitu výroby,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti MAN Alexander Vlaskamp. „Investovali sme takmer 400 miliónov eur do výskumu a vývoja, aby sme mohli ponúkať naše portfólio konvenčných nákladných vozidiel aj s elektrickým pohonom z batérií. Rad siaha od 12 do 50 ton a zahŕňa všetko od vozidiel na zber odpadu až po diaľkové nákladné vozidlá. Splnili sme si svoju úlohu. Naším cieľom je dodať prvých 1000 elektrických nákladných vozidiel do konca roka 2025. V závislosti od ich použitia a energetického mixu by sa tým ušetrili emisie CO2 porovnateľné s emisiami malého mesta. To je obrovský vplyv! Politici musia teraz nastaviť správny smer, pokiaľ ide o rozširovanie infraštruktúry a stanovovanie cien CO2, aby sa nárast elektromobility naďalej zrýchľoval,“ doplnil Vlaskamp.  Výrobný závod s plne integrovaným zmiešaným výrobným procesom na tej istej výrobnej linke je v Mníchove a MAN si od neho sľubuje naozaj veľa. „Výrobu elektrických alebo naftových nákladných vozidiel na jednej linke je možné flexibilne prispôsobiť vývoju trhu a vozidlá je možné vyrobiť presne v poradí, v akom si ich zákazníci objednajú. Tento inovatívny koncept sprevádzajú rozsiahle zmeny na montážnej linke, ako aj v dodávateľskom reťazci a logistike,“ hovorí člen výkonnej rady spoločnosti MAN pre výrobu Michael Kobriger. A ďalej dodáva, že napríklad, zatiaľ čo spaľovacie motory sú spočiatku vybavené nápravami, nádržami a výfukovými systémami, elektrické modely sú namiesto toho vybavené dvoma batériami pod kabínou spolu s ďalšími elektrickými komponentmi, takzvaným powerpackom. Pre túto transformáciu bolo v oblasti vysokonapäťovej technológie vyškolených viac ako 5000 zamestnancov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov