Každá automobilka má svojom výrobnom programe modely z kategórie bežných a potom autá patriace do kategórie tzv. vlajkových lodí. Bývajú to vrcholné modely dokazujúce kompetencie výrobcu v danom segmente. V druhej polovici 60. rokov sa takouto „výstavnou skriňou“ možností kopřivnickej automobilky Tatra stal nový vojenský model T813. Prečo vojenský? Pretože na jeho vývoj dohliadala armáda, bol konštruovaný predovšetkým pre uspokojenie vojenských potrieb a až neskôr prišli úvahy, že sa zo základného vojenského ťahača T 813 8x8 KOLOS vyvinú aj civilné verzie. Jednou z nich bol aj špeciálny trojnápravový ťahač T 813 6x6 schopný ťahať prívesy ťažké až 100 ton.

S dôrazom na trakciu

Trojnápravová Tatra 813 6x6 bola od začiatku konštruovaná pre použitie na spevnených cestách. Technicky vychádzala z podobnej verzie s pohonom 8x8, no na rozdiel od nej mala vzadu jednu nápravu odpruženú pevnými skrutnými žrďami a vpredu dve na pozdĺžnych listových pružinách. Až 2/3 hmotnosti boli na predných nápravách, čo pri ťahaní veľmi ťažkých prívesov zabezpečilo, že aj dozadu zapretá Tatra dokázala zatočiť. Široké pneumatiky jej zasa zabezpečili lepšiu trakciu aj nosnosť, ako keby konštruktéri vzadu použili dvojmontáž. Všetky nápravy konštruktéri vybavili uzávierkami, nechýbali ani dva medzinápravové diferenciály a redukčné prevody v nábojoch kolies.

Celková hmotnosť Tatry 813 6x6 bola 22 000 kg. Z toho pripadalo 950 kg na užitočnú hmotnosť (posádka + výbava a príslušenstvo). Ako sólo mala na asfalte normovanú spotrebu 50 l/100 km. Pri ťahaní ťažkých prívesov spotreba často poskočila na dvojnásobok.

Určitou zaujímavosťou bola kabína upravená pre dlhodobý pobyt päťčlennej posádky. Vpredu boli dve mesta (vodič + spolujazdec), za vodičom sedel protismerne otočený tretí člen posádky a na zadnej stene kabíny bola lavica pre ďalších dvoch členov, ktorá po zložení slúžila ako dve lôžka. Stredový tunel nad motorom sa dal používať ako pracovný stôl. Za kabínou bolo na plošine stále závažie (betónový, neskôr liatinový panel s hmotnosťou 8250 kg) a za ním ložná plocha určená na ťažné laná a náradie, prípadne ďalšie závažie. Pod korbou bol horizontálne uložený navijak s lanom dĺžky 60 m (vojenské verzie mali lano dlhé 100 m) a priemerom 22,4 mm. Na pohon Tatry 813 6x6 slúžil vzduchom chladený dvanásťvalec T930 V12 s objemom valcov 17,6 l. Špeciálne ťahače využívalo hospodárstvo pri stavbách mostov, ťahaní lietadiel, v ťažkom priemysle a všade tam, kde bolo treba ťahať extrémne ťažké bremená. A na čo nestačila jedna Tatra 813 6x6, tam zapriahli naraz dve. Pri veľmi náročných prepravách sa používal tzv. trojzáprah, kedy bremeno vpredu ťahali dve Tatry a vzadu za bremenom tlačila súpravu tretia Tatra.

Jej brodivosť bola 870 mm.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov