Európska únia má environmentálne smerovanie dané veľmi jasne a do roku 2050 chce byť uhlíkovo neutrálna. Týka sa to samozrejme aj dopravy, či už osobnej, hromadnej, alebo nákladnej. Práve v oblasti nákladných áut však panujú veľké nejasnosti a Európska komisia momentálne určuje, dokedy bude vôbec možné predávať nové nákladné autá poháňané naftovými motormi. Na rozdiel od osobných áut totiž tie nákladné nemôžu v roku 2035 prejsť na batériový pohon. Ten až príliš znižuje užitočnú hmotnosť súprav, neposkytuje dostatočný dojazd a jeho nabíjanie trvá pre komerčné využitie neakceptovateľne dlho.

Najskôr v roku 2040

Podľa aktuálneho návrhu Európskej komisie nedôjde k zákazu predaja nových nákladných áut na naftové motory skôr ako v roku 2040. Neznamená to však, že sa limity ich škodlivín nebudú dovtedy znižovať. Európska komisia sa zaviazala monitorovať toto obdobie a postupne „uťahovať emisné kohútiky“. Zároveň zostávajúce obdobie rozdelila na tri etapy – do roku 2030, obdobie 2030 – 2034 a 2035 – 2039. Osobitné, výrazne prísnejšie pravidlá budú samozrejme platiť pre mestské autobusy. „Vzhľadom na právny záväzok Európskej únie stať sa klimaticky neutrálnou budú musieť mať takmer všetky autá na našich cestách do roku 2050 nulové emisie,“ povedal na adresu postupného vyraďovania áut so spaľovacími motormi z prevádzky eurokomisár Frans Timmermans ešte v decembri 2022. Podľa aktivistov z organizácie Transport & Environment je však v kontexte toho rok 2040 príliš neambiciózny a nákladné autá s naftovými motormi by zakázali skôr. Pri ich súčasnej priemernej životnosti 18 rokov by totiž mohla byť snaha prepravcov udržiavať ich v prevádzke aj po roku 2050. „S 18-ročnou priemernou životnosťou nákladných vozidiel v Európe je predaj nákladných naftových áut až do roku 2040 pre klímu zlou správou,“ povedal Fedor Unterlohner, manažér pre nákladnú dopravu zo zelenej skupiny Transport. 

Zapracujte na infraštruktúre

„Na skutočné dosiahnutie ambicióznych cieľov je rozhodujúcim predpokladom dostatočne hustá sieť elektrických nabíjacích a vodíkových čerpacích staníc pre ťažké úžitkové vozidlá v celej Európe,“ povedal hovorca nemeckej organizácie automobilového priemyslu VDA s tým, že „v súčasnosti to stále nie je ani zďaleka zrealizované“. Práve výrobcovia nákladných áut a autobusov upozorňujú EÚ na skutočnosť, že infraštruktúra nie je ani zďaleka pripravená na realizáciu nastavených environmentálnych cieľov a už teraz jej výstavba výrazne mešká. EÚ preto plánuje vyčleniť ďalšie finančné prostriedky na rýchlejšie budovanie dobíjacej aj tankovacej infraštruktúry (vodík, syntetické palivá).

zdroj: Euractiv