Kabína a ložná plocha sú jedným blokom

Keď sa hlási k slovu Mitsubishi L200, každý aj laický offroadista vie, že ide do tuhého. Jedná sa o auto z tuhých vysokopevných oceľových blokov kabíny a ložnej plochy spojených do jedného celku. Táto konštrukcia zabezpečuje napriek zníženiu hmotnosti zvýšenie tuhosti karosérie. Prečo to výrobcovia neustále pripomínajú? Torzná tuhosť je veľmi dôležitá. Špeciálne v pick-up segmente, aby rám nepraskal a karoséria sa nekrútila okolo pozdĺžnej osi. Teda aby si vozidlo zachovalo nie len jazdné vlastnosti po celý čas životnosti, ale aby práve hrdza nenačala rám.

Osvedčené šasi Mitsubishi kupovala aj konkurencia

Kabína tu nie je spojená s ložnou plochou prostredníctvom strechy, len za pomoci nosného rámu. A tu narážajú mnohé automobilky na komplikácie, najmä s investovaním obrovských kapacít na vývoj vlastnej konštrukcie ktorú nestačí len zhotoviť, ale aj dlhodobo záťažovo testovať. V dnešnej dobe si vedia všetko odsimulovať, ale isto viete, že prax je prax a ľudský faktor, je kreatívnejší ako aplikácia a simulácie. Preto mnohé automobilky radšej odkúpia už overenú a hotovú konštrukciu. A tak šasi Mitsubishi L200  1. genarácie nájdete napríklad v Chrysleri či Dodge Ram. Súčasná L200 prepožičiava platformu napríklad Fiatu...

Mistubishi dokázalo doposiaľ vo svete predať už 4,7 milióna kúskov L200. To je veľký úspech, aj keď to trvalo 40 rokov.

Mitsubishi trafilo do čierneho, keď sa pred viac ako 40 rokmi rozhodla vyvinúť pick-up prvej generácie L200. Vtedy sa písal rok 1978. Jednalo sa o cestný pick-up úžitkového sektoru. O tri roky neskôr pribudol pohon 4x4, ktorý dostal vyšší podvozok väčšie kolesá. Od toho času sa na koncepcií už "veľa" nemenilo. Aj súčasná verzia používa na zadnej náprave napríklad listové pružiny.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

S úžitkovou nosnosťou 1 tona a ďalších 3,1 tony v ťažnej nosnosti prípojného vozíka patrí k unikátom segmentu. S predajnosťou 4,7 milióna vozidiel počas celej tej doby, sa mi natíska otázka, kde tie všetky autá sú? Odpoveď je jednoduchá - pracujú na všetkých tých miestach, kde bežné dodávky ťahajú bruchá a zásterky po vyjazdených koľajach v blate.

Mistubishi L200 má prepracovaný 2,2 liter DI-D

L200 sa od prvopočiatku vypracovala na výrazné a ikonické pick-upové terenno úžitkové vozidlo. Aktuálne ponúka zákazníkom širokú úroveň výbavy zahrňujúce fullLED predné svetlomety a interiér má vyššiu úroveň vnímanej kvality, použitím mäkších povrchových materiálov, nového tvaru sedadiel ako aj ergonomickejšieho rozmiestnenia ukazovateľov v kabíne. Tak isto moderný dieselový motor 2,2 L DI-D s výkonom 110 kW (150 k) a 400 Nm je spriahnutý so 6 st. automatickou alebo manuálnou prevodovkou. Aby Japonec mohol prísť na naše trhy, spĺňa tie najprísnejšie emisné limity EURO 6d –TEMP. Tento pohonný agregát dosahuje svoje parametre, znížením hmotnosti pohyblivých častí, aplikovaním klzných plôch s menším trením a vstrekovaním paliva common-rail vyvinutých len pre L200. No ani tento motor neobišla modernizácia pre znižovanie NOx pomocou AdBlue vstrekovania močoviny pred katalyzátor.

L200 je zadokolka, štvorkolka a má redukciu. Super Select 4WD II pracuje v celom spektre tempa

Zrejme najväčší zásah aký doposiaľ v celej histórii L200 zažila, je takmer plné elektronické radenie pohonu a výbava doposiaľ s najväčším množstvom asistenčných systémov spomedzi všetkých generácií. Vodič ma na výber s pomedzi režimov pohonu len zadnej nápravy, pohonu všetkých kolies a pohonu všetkých kolies s redukciou. Prvé dva režimy si volí vodič za pomoci automatického systému Super Select 4WD II a jej prídavnej prevodovke. Teda môžete uhánať aj 100 km/h a pritom si prepínať ľubovoľne pohony. Pokiaľ máte hlbšie do kapsy je možné si vybrať aj manuálne radenie pohonu označované ako Easy Select 4WD.

Vyber jazdný režim a o ostatné sa postará auto

Na off-road režimy, ktoré sa líšia spôsobom akým reaguje plyn, pribrzďujú sa kolesá, optimalizujú sa otáčky motora, je umožnený preklz kolies a zásahy ESP do riadenia si vybudovali japonci svoje know-how. Avšak pre vodiča stačí navoliť jeden z režimov, GRAVEL/MUD/SNOW/SAND/ROCK a všetko ostatné si ustriehne citlivá elektronika. Ako náhle však uzatvoríte zadný diferenciál, znamená to pre elektroniku jasný signál, že vodič smeruje autom už do extrému, jednotlivé moduly necháva na pokoj a zbytočne nespôsobuje žiadne zásahy ako v predvolených režimoch.

Interiér prináša vyššiu úroveň vnímanej kvality, použitím mäkších povrchových materiálov, nového tvaru sedadiel ako aj ergonomickejšieho rozmiestnenia ukazovateľov v kabíne.

Užitoční asistenti - je ich ozaj veľa

V modernom aute nesmie chýbať asistent zjazdu z kopca HDC, ktorý udržuje automaticky vodičom zvolenú rýchlosť v rozmedzí  2 - 20 km/h a čo je výborné vodič si túto rýchlosť nastavuje stlačením plynu. Pri stlačení pedálu sa obmedzí brzdový tlak a po pustení pedálu plynu sa nastaví nová rýchlosť. Pri tomto manévrovaní sa vodič môže pozerať na monitor. kde sa prostredníctvom 4 kamier premieta uhol 360º okolo vozidla. Tak že s ľahkosťou vidíte celú „mŕtvu zónu“ a to aj s navádzacími čiarami vytočených kolies. Pri tom sa môžete stále spoľahnúť na automatický výstražný systém ktorý rozpoznáva prekážky, alebo chodcov pred vozidlom. Ak laserový radar a kamera vyhodnotia, že hrozí stret s prekážkou automaticky aktivujú zvukovú výstrahu a plné brzdy v snahe zmierniť následky kolízie.

A môžete si byť istý, že auto bude brzdiť skutočne obrovskou silou. Veď aktuálna generácia má mohutnú brzdnú sústavu, ktorá za pomoci dvojpiestikového strmeňa (2x45 mm) bude tlačiť na kotúč o priemere 320 mm. O takejto brzdnej sústave mohla predošlá generácia len snívať, k dispozícií mala len jeden piestik v strmeni s priemerom 60 mm.

Pozornosť v mŕtvych zónach a za vozidlom sa stará systém na ich neustále monitorovanie a vodičovi dáva včas vedieť o možnej prekážke, alebo vozidle v nebezpečnej zóne prostredníctvom LED kontroliek integrovaných v späťákoch. Na jednoduché rozlíšenie na cestách, teda pokiaľ nebudete práve zasvinení od blata až po strechu, sa postarajú farebné škály. Je možné si objednať aj farbu perleťového efektu s hĺbkou metalického laku, ktorou lakujú športový model Eclipse - teda odtieň meniaci sýtosť na základe dopadajúceho svetla. Možno práve táto položka nebude najčastejšie objednávaným artiklom, lebo ako som spomínal toto auto nie je žiadna leštenka do garáže. Napriek tomu, že spevnené cesty zvláda pomerne slušne, dôvod na zachovanie podvozkovej koncepcie je jednoznačný. Tažký náklad, veľké stúpanie, nespevnený povrch, kopa blata snehu a lístia v prednom nárazníku. Toto je prostredie pre ktoré je L200 predurčená.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov