V súvislosti s relatívne veľkým nástupom elektrických nákladných áut na cesty sa stále častejšie začali v médiách objavovať správy o ich pochybnej bezpečnosti a rizikách pri ich požiaroch. A je pravdou, že ak už začal nejaký elektromobil horieť, a platí to rovnako pre úžitkový, aj malý osobný, škody boli násobne väčšie, než pri požiari auta s konvenčným spaľovacím motorom. A hoci už podobne bulvárnych informácií v médiách medzičasom ubudlo, nad bezpečnosťou elektrických áut sa stále vznáša mrak pochybností. Volvo preto opäť vysvetľuje, ako zabezpečiť bezpečnosť batériových úžitkových elektromobilov.

Pod neustálym dohľadom

Veľkosť aj hmotnosť batérií a citlivosť ich článkov kladú špeciálne požiadavky na ich ochranu a upevnenie. „Trakčné batériové bloky vážia stovky kilogramov a súčasné elektrické nákladné vozidlá Volvo dokážu prepraviť až šesť blokov s hmotnosťou 3 tony,“ hovorí produktový manažér pre elektromobilitu spoločnosti Volvo Trucks, Pontus Enhager. „Je dôležité, aby boli bezpečne upevnené a chránené pred vonkajšími nárazmi a aby sa zabezpečilo, že zostanú na svojom mieste aj v prípade kolízie.“ dodáva ďalej Enhager. Zdôrazňuje, že v súčasnosti sú batérie uložené v odolných pancierových schránkach a namontované uprostred rámov na bezpečných miestach. Spolu s batériami sú chránené aj káble a všetko potrebné príslušenstvo vysokonapäťového rozvodu. Konštrukcie obklopujúce batérie sú dnes testované tak, aby odolali energii zo štandardného osobného vozidla, ktoré do nich priamo narazí.

Rovnako dôležité je však aj preventívne monitorovanie teploty vo vnútri trakčných batérií. Cieľom bezpečnostných systémov sledujúcich aktuálny stav elektroniky je proaktívne zabránenie šírenia poruchy nielen v rámci batérie, ale aj do iných častí vozidla. „Vo vnútri batérií sa nachádzajú vrstvy tepelných bariér, ktoré zabraňujú prenosu tepla z nefunkčného článku do iného. Ak sa teplo nahromadí a spôsobí vysoký vnútorný tlak, systém to zistí. Batériový blok sa elektricky odpojí od vozidla,“ hovorí ďalej Enhager. A ako dodáva na záver, vďaka kombinácii veľmi dobrej hardvérovej ochrany batérií a zároveň ich dôkladnému monitorovaniu sú dnes z elektrických úžitkových áut vlastne bezpečnejšie alternatívy, než v prípade verzií používajúcich spaľovacie motory.

zdroj: Volvo Trucks