Ako uvádza portál EÚ, hoci počet nabíjacích bodov na Slovensku medziročne narástol o optimistických 33 %, Slovensko musí pridať vo výstavbe rýchlonabíjačiek na diaľnicich. Zhodli sa na tom Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) a Západoslovenská energetika (ZSE). V rámci Plánu obnovy sa počítalo s vybudovaním 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc. "Nabíjacie huby na diaľniciach sú kritické, lebo odpočívadlá, na ktorých by mali byť umiestnené, sú často na odľahlých miestach a energetické spoločnosti tam nemajú dostatočné kapacity pripojenia. Vláda by sa preto mala sústrediť na „akceleráciu výstavby ultrarýchlych nabíjacích hubov v diaľničných lokalitách,“ povedala hovorkyňa ZSE Michaela Dobošová.

Zo zákona každých 60 km. Aj na Slovensku

Podľa eurokomisie sú rýchlonabíjačky na diaľniciach kľúčové, a preto prišla ešte v júli 2023 so zákonom, podľa ktorého musia byť do konca roku 2025 rýchlonabíjacie stanice inštalované každých 60 kilometrov pozdĺž diaľnic. V rámci nových predpisov bude EÚ vyžadovať, aby to boli rýchlonabíjacie stanice s celkovým výkonom 400 kilowattov pre osobné automobily a dodávky a 600 kilowattov pre ťažké úžitkové vozidlá. Povinnosť sa týka len hlavných cestných ťahov v Únii, ktoré sú súčasťou transeurópskej dopravnej (TEN-T) siete, pričom tieto stanice by mali mať aspoň jednu rýchlonabíjačku s výkonom 150 kW alebo vyšším.

Nabiť za 15 minút a pokračovať ďalej

Podľa Vladimíra Rišku z ministerstva hospodárstva je možnosť nabitia elektromobilu za približne 15 minút na diaľnici „nesmierne dôležitým z pohľadu búrania psychologických bariér vodičov“. Na výstavbu nabíjacích hubov na diaľniciach je podľa neho potrebné výrazne posilniť kapacitu pripojenia, z dnešných niekoľkých desiatok na niekoľko tisíc kilowattov (kW). „Hovoríme o výstavbe štyroch až ôsmich nabíjacích bodov s výkonom 350 kW v jednej lokalite. Na to je, samozrejme, potrebné dobudovať infraštruktúru na strane distribučnej sústavy, a preto potrebujeme silné zapojenie energetikov,“ uviedol.

Potrebujeme viac nabíjačiek v odľahlejších regiónoch

Stále platí, že kým napríklad v krajských mestách je možností pre nabíjanie pomerne dosť, v odľahlejších oblastiach Slovenska verejné nabíjacie body takmer neexistujú. Lepšie je na tom len Bratislavský kraj, kde je 21 percent všetkých nabíjačiek aj registrovaných a aj najvyšší počet elektromobilov. Nasleduje Prešovský a Košický samosprávny kraj so 14 a 13 percentami, Nitriansky a Žilinský kraj, oba po 11 percent. Najhoršie sú na tom Trenčiansky, Banskobystrický a Trnavský samosprávny kraj, kde je len 10 percent z celkového počtu nabíjacích bodov na Slovensku. Úlohou novej výstavby je preto aj rovnomernejšie rozloženie nabíjacách kapacít v rámci všetkých regiónov.

zdroj: Euractiv