Európsky parlament bude už čoskoro miestom ďalších tvrdých bojov o zachovanie spaľovacích motorov aj po roku 2035. Pôvodný plán rozvoja elektromobility totiž s ich produkciou po roku 2035 vôbec nepočítal a predpokladalo sa, že po danom dátume už budú v predaji len autá s lokálnymi nulovými emisiami. Situácia sa však vyvinula inak a ukázalo sa, že ekonomická sila EÚ a kúpyschopnosť miestneho obyvateľstva akosi nekorešpondujú s plánmi politikov. Čoraz hlasnejšie sa navyše hovorí o environmentálnej bilancii áut so spaľovacími motormi a elektromobilov a pripúšťa sa, že batériové elektromobily a vodíkové autá s palivovými článkami nemôžu byť jedinými alternatívami. Automobilky a časť odbornej obce otvorene volá po syntetických palivách.
Čo s klasickou naftou?
Európska ľudová strana (EPP) sa snaží pretlačiť povolenie predaja áut so spaľovacími motormi aj po roku 2035. EPP je pritom veľmi dôležitý hráč, pretože v nových európskych voľbách sa z nej stala najväčšia zákonodarná skupina v parlamente (188 poslancov z celkových 720). Ich cieľom je zlegalizovať používanie syntetických palív ako alternatívy voči elektrickým autám.
Nastáva zásadný problém – zabezpečenie
Aby majitelia do nových áut so spaľovacími motormi netankovali klasické benzíny a naftu. Tieto palivá totiž na trhu s palivami zostanú. Podľa návrhov budú musieť byť autá vybavené tak, aby rozpoznali palivo a neboli schopné prevádzky na iné palivo ako syntetické. Európska komisia už uviedla, že upraví pravidlá tak, aby sa syntetické palivá mohli používať. Na samotných automobilkách tak bude vymyslieť mechanizmus, ktorý zabráni autám štartovať na klasický benzín a naftu. Ako však uvádzajú automobilky, hovoriť o konkrétnych mechanizmoch je zatiaľ predčasné.
zdroj: Euractiv